måndag 23 juni 2008

...äta huvudmålet innan man lägger sig?

Tombola: Vad tror du om att äta huvudmålet innan man lägger sig?

Måltidens effekt på blodsockret har säkert stor betydelse. Som sockersjuk (diabetiker typ 2) har jag insett att all glukos i blodet utöver normalvärdet är direkt skadligt. Om man äter ett blodsockerhöjande mål och sedan går och lägger sig strax efter så kan kroppen inte skydda sig annat än genom att lagra glukosen som fett och det gäller alla, även de som kallas "friska".

Anta en stadig måltid med SLV-mängder och -fördelning av sockerkedjor (kolhydrater). Då har tarmpaketet fullt upp med att absorbera energi och blod kallas in från perifera delar av kroppen, inklusive hjärnan, för energitransport. I folkmun kallas resultatet "vila/sova på maten". I sin mer utpräglade form även Paltkoma.

Just därför tror jag på en mindre måltid strax före sängdax. Ta t.ex. 100 gram Philadelphiaost och 1 dl gott vin. Ät riktigt sakta, smutta på vinet och dra ut på det en halvtimme. Gott för både smaklökar och avslappning/sömn.

För min egen del så underlättas insomningen av ett mindre mål, men att placera dagens huvudmål där är nog inte bra. För just mig passar den bäst vid dagens början, men jag är som LCHF-are inte beroende av särskilda mattider alls. Blir jag upptagen med något fängslande kan jag förskjuta maten halva dagen eller mer utan problem.

Som "LCHF-fanatiker" är jag numera inte det minsta matfixerad. Annat är det med Anna Ottossons efterföljare, de hon tipsar om att programmera sin mobiltelefon så att de inte missar ett mål mellan målen, ett mellanmål. (Sista stycket i inlägget)

För mig är mellanmålsätande ett tydligt tecken på en måltidsordning med kraftig förbättringspotential.