tisdag 10 juni 2008

Gör ditt eget smör!

Kenneth Ekdahl berättade i en kommentar om sin önskan att göra eget smör av ekologisk grädde. Självklart tar vi fram en demonstration om hur det går till och vad som gör det möjligt.

Robert Krampf demonstrerar hur man gör smör av grädde och lite salt

Jag kommer fortfarande ihåg den sista gången jag åt "riktigt" smör. Jag och min då blivande fru var på bilsemester i Norge sommaren 1965. Där fanns fortfarande småmejerier, vi gick in på ett och bad att få köpa lite smör. Dom slängde upp en rejäl helt nygjord klatt på ett smörpapper. Färgen var gulare än något smör jag senare sett och vattendropparna glittrade.

Det är alldeles snart 42 år sedan och vi minns och talar ibland om känslan, smakupplevelsen.

Hade tänkt spara detta till ett senare tillfälle, Kenneth, men vad då, nu kör vi!

Se även: MatFrisk Blogg på Passagen

Inga kommentarer: