tisdag 3 juni 2008

Kan folk verkligen så här lite

Av en händelse snubblade jag över följande på en blogg.

Kan folk verkligen så här lite?
jag var ute på internet tidigare och kollade in lite olika bloggar... jag snubblade över en kommentar skriven av en ung tjej...

- jag brukar äta en chokladkaka varje dag. Den väger bara 200 gram så jag kan ju omöjligt gå upp mer än så...

Jag vek mig dubbel i skratt.. jag trodde att hon skämtade! men sen fortsatte jag att läsa och det visade sig att hon var fullt allvarlig.. Scary att människor har en sådan liten kunskap om kost.. men men.. hon lär ju förr eller senare märka att hon har fel..
Nu är ju frågan vad man menar med "att gå upp i vikt". Den som har tömt sina glykogenförråd som max kan utgöra 2000 kcal har samtidigt förlorat de 500 gram som är rent glykogen samt vatten som följer med. Det är 2.7 gånger så mycket vilket summerar till totalt 1.85 kilo.

Om man från ett tömt läge äter sådant som kan lagras till glykogenförrådet (och det är det mesta av maten) så höjer varje lagrat tusental kcal i runda tal ett kilo, varav nästan 3/4 är vatten. Är det då fråga om 1 kg upp, eller 250 gram? Har glykogenförrådet över huvud taget något med viktupp- och nedgång att göra? Som jag ser det är det ett buffertlager som framför allt sockerkedjeätare (sockerkedjor = kolhydrater) är beroende av för att utjämna näringstillförseln över tid.

Den varaktiga formen av viktuppgång sker i form av fettväv. Rent fett innehåller 9 kcal per gram, alltså 9000 kcal/kg, men i praktiken innehåller kroppens fettväv en hel del annat som gör att varje kilo lagrar 7000 - 7500 kcal/kg.

De chokladkakor jag har som referenser anger mellan 506 - 520 kcal/100 gram. En tvåhundragrammare ger då max 1040 kcal vilket bygger max 140 - 150 gram fettväv. Men detta är teoretiska värden och i praktiken är det betydligt mindre eftersom varje omvandling ger upphov till förluster.

Chokladkakan ifråga, en tvåhundragrammare på styvt 1000 kcal, kan alltså ge en oönskad och varaktig viktuppgång på max 150 gram, men troligen mindre än 100 gram med omvandlingsförlusterna inräknade.

Jag håller med tjejen som bloggaren skrattar ut. Hon kan inte varaktigt gå upp mer i vikt än vad chokladkakan väger. Men det betyder definitivt inte att det är smart att äta en om dagen.

Se även: MatFrisk Blogg på Passagen

Inga kommentarer: